Veelgestelde vragen

/Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen2018-08-29T15:34:30+00:00
MK3/S Pinda Probe Problemen Oplossen2019-10-09T07:40:28+00:00

De werking van de PINDA probe is essentieel voor het functioneren van de MK3/S. Het niet goed functioneren van de PINDA probe kan tot mislukte prints of zelfs schade aan het heatbed of de steel sheet leiden. Ook heeft de manier hoe deze gemonteerd is veel invloed op de werking van de printer. Deze problemen komen bij de calibratie over algemeen naar boven.

Stap voor stap oorzaken uitsluiten

Om problemen of zelfs schade aan het heatbed voor de prusa Mk3 modellenlijn te verhelpen raden we u aan de volgende veel voorkomende oorzaken stap voor stap uit te sluiten.

1. PINDA Probe is niet (goed) aangesloten.

Als de PINDA probe goed is aangesloten moet er een rood lichtje aan de boven kant van de PINDA probe gaan branden. Let op: het lichtje gaat uit als de PINDA probe metaal detecteerd. Dit is ook direct de manier om te kijken of de PINDA probe aan staat en metaal kan detecteren. Kijk of het lichtje brand, en dat deze uitgaat als je iets van metaal onder de PINDA probe houdt. Hou rekening met dat de afstand dat de PINDA probe metaal detecteert niet groot is. (4mm ongeveer)

Als het lampje niet aanstaat terwijl er geen metaal in de buurt van de PINDA probe is: Check de connector op het moederbord. Zit de kabel er goed in?

2. PINDA Probe is niet goed gemonteerd

2.1. PINDA Probe is te hoog.

Als de PINDA probe te hoog gemonteerd is komt de nozzle eerder tegen het heatbed dan dat de PINDA probe het heatbed detecteerd. Monteer de PINDA probe zoals in de handleiding wordt beschreven.

Pas op: Als de nozzle krassen in het heatbed heeft gemaakt kan het zijn dat de verf laag weg is en het koperdraad te zien is. Probeer in dat geval niet met de printer te printen. Het heatbed kan dan kortsluiten. Als er alleen krassen in de steel sheet boven het heatbed zitten is er geen probleem.

2.2. PINDA Probe is te laag.

Als de PINDA probe te hoog is gemonteerd kan de printer een error geven. Dit komt doordat er een minimale Z-as afstand is geprogrammeerd. Dit betekend dat de Z-as minimaal aan bepaalde afstand naar beneden (van bovenaan) moet kunnen bewegen voordat de PINDA probe het bed detecteerd. Dit gebeurd wel pas wanneer de PINDA probe onder de nozzle zit. Het word dan ook moeilijk om te printen gezien de PINDA probe dan eerder het bed raakt dan de nozzle. Monteer de PINDA probe zoals in de handleiding wordt beschreven.

Let op: De PINDA probe kan beschadigd raken als deze hard/veel tegen iets aan komt. Dus monteer deze niet te laag.

MK3/S Under extrusie problemen oplossen2019-10-08T17:35:39+00:00

Bij onderextrusie wordt er te weinig filament geextrudeerd door de nozzle. Het gevolg hiervan is dat uw object niet goed gevuld wordt waardoor printlagen er ruw en onvolledig uitzien.

Stap voor stap oorzaken uitsluiten

Om onderextrusie voor de prusa Mk3 modellenlijn te verhelpen raden we u aan de volgende veel voorkomende oorzaken stap voor stap uit te sluiten.

1. Losse extruder pulley.

Draai het schroefje in de pulley weer aan, zorg dat het schroefje wordt vastgedraaid op het platte gedeelte van de extruder motor as. Zie handleiding voor meer informatie. https://manual.prusa3d.com/Guide/5.+E-axis+assembly/1055?lang=en (stap 9).

2. Idler te los

Als het deurtje aan de rechter kant van de extruder niet hard genoeg naar binnen wordt getrokken hebben de bondtech gears niet genoeg grip op het filament. De bout die het deurtje naar binnen trekt moet en hoog zijn als het oppervlak van de extruder behuizing.

3. Vieze extruder tandwielen

Blaas of borstel het vuil ervan af totdat er niks meer in te groeven zit.

4. Nozzle te dicht op het heatbed

Als de nozzle te dicht op het heatbed zit kan het filament niet uit de nozzle. Hierdoor gaat dit aanbranden of wordt het filament compleet door de extruder gears weg geschraapt. Zet doormiddel van de “Live-z-adjust” optie de nozzle hoger.

5. Filament Diameter/Nozzle Blob.

Als het filament te dik is om door de PTFE tube te komen blijft het hier in vast zitten. Haal de PTFE tube uit de hotend en probeer het filament handmatig te verwijderen. Als dit niet werkt kan de PTFE tube ook compleet vervangen worden: https://manual.prusa3d.com/Guide/How+to+replace+PTFE+tube+on+the+MK3S-MK2.5S-MMU2S/1418

6. Nozzle niet correct in hotend.

Als de nozzle en de heatbreak niet op elkaar aansluiten gaat het gesmolten filament zich ophopen in de overgebleven ruimte. De under extrusion problemen doen zich dan over algemeen pas later in de print voor. Zorg dat de nozzle goed op de heatbreak aangesloten is door de heatbreak eerst er in te draaien en pas daarna de nozzle. Er moet dan ongeveer 0.5mm ruimte tussen het hotend block en het breedste deel van de nozzle zijn. Het dunste deel van de heatbreak start dan bijna precies met het oppervlak van het hotend block.

7. Hotend Fan werkt niet naar behoren.

Als de hotend fan de hotend niet afkoelt wordt deze te warm/schommelt de temperatuur te veel. Als de tekst op de fan te zien is zit deze verkeerd om. Run te selftest om te controleren of de fan correct werkt.

8. Hotend beschadigd.

Is de heatbreak gebogen of zijn er optische beschadigingen aan de schroefdraad bij 1 van de onderdelen van het hotend? De beschadigde onderdelen moeten dan vervangen worden.

U kunt de vervangende onderdelen ook los bestellen

MK3S Filament Sensor problemen oplossen2019-10-08T17:33:27+00:00

Bij het niet naar behoren werken van de filament sensor zijn de filament detectie gerelateerde functies niet meer betrouwbaar. De printer zou bijvoorbeeld door kunnen blijven printen terwijl het filament op is. Of het (automatisch) laden van filament is niet meer mogelijk.

Stap voor stap oorzaken uitsluiten

Om filament sensor gerelateerde problemen voor de prusa Mk3S te verhelpen raden we u aan de volgende veel voorkomende oorzaken stap voor stap uit te sluiten.

1. Filament detection staat niet aan.

In het settings menu kunt u de filament detection aanzetten.

2. Kabel verkeerd in Einsy.

In de meeste gevallen krijg je een error bij de selftest. Soms komt het ook voor dat de sensor doorbrand en er een nieuwe op gezet moet worden. Check wel eerst of het echt aan de sensor ligt door even iets in de zwarte “u” te doen en te kijken of de sensor waarde veranderd. Bij stap 35 van hoofstuk 8 van de MK3S handleiding wordt dit uitgelegd. Let op: De connector moet in op de onderste set pinnen en de witte kabel moet aan de linker kant zitten.

3. Filament sensor lever zit te vast.

Als de lever te vast zit kan deze niet bewegen waardoor de waarde op 1 kan blijven staan. Draai de lever iets losser: (stap 6 van hoofstuk 8 van de MK3S handleiding)

4. Magneet zit niet goed in de filament sensor lever.

Als de magneet niet ver genoeg in de lever zit komt deze tegen andere printed parts aan en kan de lever niet meer vrij heen en weer bewegen. Meestal blijft deze dan altijd op 1 staan. Duw de magneet verder in de lever. (stap 6 van hoofstuk 8 van de MK3S handleiding)

5. Filament sensor zit te vast/los gedraaid.

Als de filament sensor te vast zit geeft deze altijd 1 aan (omdat de lever niet goed kan bewegen) en als deze te los zit geeft die altijd 0 aan.Draai de sensor losser/vaster. (stap 21 van hoofstuk 8 van de MK3S handleiding)

6. Filament sensor is kapot.

Als de sensor niet door de self-test komt en dit niet aan de kabels ligt zal de sensor waarschijnlijk kapot zijn. Soms is de schade te zien op de sensor (brandplekken). Als alle andere oplossingen al zijn geprobeerd is een vervangende filament sensor de beste optie. Let op: De MK3S gebruikt een andere filament sensor (IR sensor) dan de MK3.

MK3/S LCD Scherm problemen oplossen2019-10-08T17:32:07+00:00

Zijn er dode pixels in het scherm, gaat het LCD scherm niet aan of zijn er alleen maar blokken op te zien?

Stap voor stap oorzaken uitsluiten

Om problemen met het LCD scherm van de prusa Mk3 modellenlijn te verhelpen raden we u aan de volgende veel voorkomende oorzaken stap voor stap uit te sluiten.

1. Kabels niet goed aangesloten

Er zijn 2 kabels, de ene is voor het scherm zelf en de andere voor de SD-kaart reader. Check of de LCD scherm kabels goed op het moederbord aangesloten zijn.

Het LCD-scherm kan niet kapotgaan als de kabel in de verkeerde LCD connector zit aangesloten. Het is dan alleen een kwestie van de kabels omdraaien.

2. Firmware is niet correct geflashed

Als er een verkeerde versie van de firmware op wordt gezet of het flashen wordt onderbroken worden er alleen vierkanten op het scherm weergeven. Flash in dat geval de firmware opnieuw:

https://help.prusa3d.com/article/r5ByKgVm69-firmware-upgrade-and-flashing
https://manual.prusa3d.com/Guide/Upgrading+the+firmware+v1.5/66?lang=en

3. Zekering zit er niet goed in

Check of alle zekeringen op het moederbord goed in de houders zitten.

4. Interferentie van (bijv.) de PSU kabels

De PSU kabels kunnen interferentie veroorzaken als deze op een bepaalde manier naast de LCD scherm kabels zijn gemonteerd. Dit kan je zien in de vorm van blokken op het scherm, dat er rare tekens op het scherm zitten of er delen niet worden weergeven op het scherm. Haal het LCD scherm van de printer af en spreid de kabels los van de printer uit. Gaan de blokken of rare tekens weg? Dan was het inderdaad interferentie.

MK3/MK3s XYZ calibratie problemen, Layer shifting of slechte toleranties?2019-10-08T17:25:40+00:00

Komt de printer niet door de XYZ calibratie of er is veel layer shifting of slechte toleranties?

Stap voor stap Oorzaken Uitsluiten

Om layershifting voor de prusa Mk3 modellenlijn te verhelpen raden we u aan de volgende veel voorkomende oorzaken stap voor stap uit te sluiten:

1. Pulley zit niet goed vast.

De pulley zit om de as van de motor. Als deze niet juist zijn vast gedraaid kunnen deze nog vrij van de motor as bewegen. Dit zorgt ervoor dat een rotatie van een motor niet in een beweging van een as resulteert. Draai de pulleys aan zoals in de handleiding is beschreven:

Y-as (stap 32) – https://manual.prusa3d.com/Guide/2.+Y-axis+assembly/1046?lang=en

X-as (stap 8) – https://manual.prusa3d.com/Guide/3.+X-axis+assembly/1047?lang=en

2. Belt is te los.

Als de belt te los zit is er een kans dat de pulley niet genoeg grip heeft op de belt waardoor de as niet (altijd) beweegt wanneer de motor draait. Zet de belt iets strakker zoals in de handleiding is beschreven:

Y-as (stap 33) – https://manual.prusa3d.com/Guide/2.+Y-axis+assembly/1046?lang=en

X-as (stap 47) – https://manual.prusa3d.com/Guide/5.+E-axis+assembly/1055?lang=en (staat in de E-as handleiding)

3. Belt is te vast.

Als de belt te vast zit komt er te veel druk op de lager in de motor waardoor deze moeilijker beweegt. Je kan dit ook merken door, als de printer uit staat, de as heen en weer te bewegen. Wanneer dit er moeilijk gaat is de kans groot dat de belt te straks staat. Zet de belt iets losser zoals in de handleiding is beschreven:

Y-as (stap 33) – https://manual.prusa3d.com/Guide/2.+Y-axis+assembly/1046?lang=en

X-as (stap 47) – https://manual.prusa3d.com/Guide/5.+E-axis+assembly/1055?lang=en (staat in de E-as handleiding)

Garantieaanvraag indienen2019-09-16T22:05:15+00:00

Heeft u problemen met uw 3d printer? Onze FAQ helpt u bij het vinden van de oorzaak van het probleem. Als de oorzaak van uw probleem een defect onderdeel is binnen de garantietermijn kunt u een garantieaanvraag indienen.

U kunt dit doen door onderstaande informatie naar support@prusa3d.nl te sturen

  1. Ordernummer: Deze vindt u in de orderbevestiging e-mail.
  2. Serienummer: Deze vindt u:
    • Bij de Prusa MK3S: op de zilveren sticker op de achterkant van het frame.
    • Bij de Creality printers: op de witte sticker met de barcode.
  3. Een duidelijke uitleg van wat er niet werkt en wat u al geprobeerd heeft.
  4. Foto’s of een filmpje die deze uitleg ondersteunen en waar nodig laten zien dat het onderdeel niet goed functioneert.

Alleen complete aanvragen met alle gevraagde informatie kunnen verwerkt worden.

Wat is het verschil tussen Smooth PEI en Powdercoated heatbed?2019-08-20T18:32:08+00:00

Smooth PEI versus Powdercoat

  • De Smooth PEI buildplate heeft een glad oppervlak met een PEI stickersheet er over heen. Het PEI zorgt hierbij dat de print beter aan het oppervlak blijft kleven.
  • De powdercoated sheet creëert een ander oppervlakte effect aan de print, wat er een beetje uitziet als gietijzer. Dit wordt ook wel een hamerslag effect genoemd. (De plastic onderdelen van de MK3 zijn bijvoorbeeld op een powdercoated sheet geprint.)
  • Een powdercoated sheet is wat krasbestendiger bij gebruik van spatels (wij adviseren i.p.v. ijzeren spatels, zo veel mogelijk gebruik te maken van keukenspatels van hout of plastic.)
  • De powdercoated sheet heeft betere hechting bij grotere objecten (vanwege een groter contactoppervlak) maar een iets minder goede hechting bij kleinere objecten dan een smooth PEI sheet.
  • De powdercoat heeft het effect dat een print vrijwel direct los komt als u de sheet buigt, nadat deze naar kamertemperatuur is afgekoeld. Bij een Smooth PEI kleeft het wat steviger vast.
Creality usergroups en links2018-11-04T13:00:41+00:00

Youtube installatie playlist:
https://www.youtube.com/watch?v=jEUm3Ncw9wQ

Facebook Creality Owner group:
https://www.facebook.com/groups/CrealityCR10/

Thingiverse Creality-upgrades om zelf te printen:
https://www.thingiverse.com/search?q=creality&dwh=755b571f7706f04

Draairichting steppermotoren wijzigen2019-08-04T17:51:28+00:00

In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je de draairichting van de stepper-motoren kunt omdraaien:

SD kaart wordt niet (goed) gelezen door de printer2018-08-30T08:51:14+00:00

Allereerst verdient het de aanbeveling een goede kwaliteit SD kaart te kopen en gebruiken.
SD cards die ook in camera’s gebruikt worden; SDHC (beschikbaar totaan 32gb) werken doorgaans het best en zijn niet duur.
Sandisk, Samsung, Toshiba, Sony, Kingston en Transcend zijn merken, waar je je eigenlijk geen buil aan kunt vallen.

Wil je toch een door de fabrikant meegeleverde SD kaart (blijven) gebruiken, maar wordt die niet goed gelezen, dan zijn er nog de volgende tips en trucs:

  1. Formateer de SD kaart in een andere apparaat, zoals een camera
  2. Zorg dat de SD kaart reeds in de printer zit voor deze wordt aangezet of herstart/reboot de printer met de sd kaart erin.

Meer informatie over sd kaart issues vind je ook op deze forum posts:

https://www.thingiverse.com/groups/printrite-diy-3d-printer/forums/general/topic:5759

http://www.geeetech.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=18735

Mosfet VEILIGHEID upgrade!2019-02-18T13:39:27+00:00

Een extra externe mosfet tussen het moederbord en het heatbed, welke functioneert als een relais en daarmee een grote doorvoer van stroom van het main moederboard afhaalt, wordt toegepast van hoog tot laag. Het is zelfs bij de original Prusa Mk2-S een geziene upgrade.

Bij Anet 3d printers is deze upgrade zelfs noodzakelijk!

Het kan een tijdje goed gaan, echter vanaf dag bestaat de kans dat er dit soort dingen gebeuren:
(Bron: 3dprint.wiki)

⇽ connector en bijbehorende stekker ⇾ 

Nu zijn de laatste moederboarden van Anet hier al wel beter tegen bestand dan de eersten en echt smelten zal minder snel voorkomen, maar je kunt een hoop moederbord problemen voorkomen door een mosfet tussen het moederbord en het heatbed te zetten.
Je kunt nog een stap verder gaan en ook een mosfet tussen moederbord en extruder zetten.

Aansluitschema heatbed met 1 powersupply:

mosfet upgrade anet aansluiten
Bron: https://3dprint.wiki/reprap/electronics/heatbed_mosfet

Aansluitschema heatbed + extruder met 2 powersupplies:

Bron: https://3dprint.wiki/reprap/electronics/heatbed_mosfet

Mosfet houders / supportframes voor Anet

Mosfet houders kun je zelf printen. Op thingiverse zijn o.a. deze houders te vinden:

www.thingiverse.com/thing:1857006


https://www.thingiverse.com/thing:2069507

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

De waardering van www.prusa3d.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.4/10 gebaseerd op 161 reviews.